WWF IKEA

I samarbeid med Grønt Punkt,
Syklus og Hydro.

Kontakt oss | Pressemelding

04.02.2014
Telysjakten: Alle er vinnere – gjenvinnere!

Elever samlet inn over 8 millioner brukte telys

I løpet av de siste tre månedene har over 30000 barneskoleelever og barnehagebarn over hele landet samlet inn svimlende 8 456 254 telyskopper til resirkulering, og kan dermed kalle seg stolte gjenvinnere av Telysjakten.

Telysjakten er en gjenvinningskonkurranse som arrangeres av WWF og IKEA for tredje året på rad, i samarbeid med Grønt Punkt, Syklus og Hydro. Da jakten ble avsluttet den 31. januar, hadde 30 000 telysjegere samlet inn hele 8,5 millioner brukte telys til resirkulering.

– Med Telysjakten ønsker vi å bidra til at skole- og barnehagebarn kan lære om gjenvinning av aluminium på en morsom, enkel og engasjerende måte. Samtidig gjør elevene et viktig miljøarbeid, både gjennom selve innsamlingen og ved at de er ambassadører og sprer gode miljøholdninger i sitt lokalsamfunn. Det gjør meg både glad og veldig stolt, sier Nina Schefte, leder for bærekraft i IKEA Norge.

Norges beste telysjegere

I årets Telysjakt har også barnehagene blitt med i konkurransen, derfor utnevnes det både en barnehagemester og en norgesmester. I år som i fjor er det de miljøengasjere barna fra Lid skole i Sveio som har samlet flest telys per elev, og kan igjen kalle seg for Norges beste telysjegere. De vinner en reise til Hydros resirkuleringsanlegg i Holmestrand hvor de vil få se hvordan aluminium gjenvinnes og støpes om til nye produkter. Blant barnehagejegerne var det treåringene fra Årøyhaugen barnehage i Ørskog, de tidligere vinnerne av Telysjaktens kreativitetskonkurranse, som klatret til topps. De vinner en fest med maskotten Tom Telys.

De kreative barnehagebarna samlet inn 1773 telys hver, som totalt ble 23045 brukte telys til resirkulering. Mens de litt eldre 11 elevene fra Lid skole, leverte inn hele 113128 telyskopper i returpunktet for glass og metall, tilsvarende 10284 telys per elev. Det får generalsekretær i WWF, Nina Jensen, til å juble.

– At disse ivrige telysjegerne har klart å samle og levere inn et slikt antall med brukte telys til gjenvinning, er mildt sagt imponerende. De har vist et fantastisk engasjement for miljøet og det gjør dem til verdige vinnere av Telysjakten 2014, sier Jensen.

Aluminium nok til over 1200 sykler

Norske skoleelever har til sammen levert inn nesten seks tonn aluminium i form av telyskopper i løpet av kampanjeperioden. Det tilsvarer nok aluminium til å lage 1208 sykler.

Elevene fra 2. trinn ved Helgerud skole i Hønefoss utmerker seg som særdeles ivrige telysinnsamlere. Elevene har samlet inn svimlende 152 188 brukte telys.Akershus troner på topp som fylket med flest påmeldte skoleklasser og også flest innsamlede telyskopper. Barnehagebarn fra 174 barnehager landet over har bidratt sterkt til årets konkurranse med 759288 innsamlede telys, noe som viser at selv de aller yngste blant oss er å regne med når det kommer til miljøengasjement.

Konsernsjef i Hydro, Svein Richard Brandtzæg, gleder seg over at Telysjakten har ført til økt kunnskap blant både barn og voksne om gjenvinning av aluminium.

– Det er fantastisk at Telysjakten skaper så stort engasjement for tredje året på rad. Vi er utrolig imponert over innsatsen deltakerne i konkurransen har vist og resultatet de har oppnådd. Resirkulering av aluminium sparer 95 % av energien som var nødvendig for å lage metallet i utgangspunktet. Derfor er det en bonus for miljøet at telysene får et nytt liv i stedet for å bli kastet i søpla, sier Brandtzæg.

Telysjegere for fremtiden

Selv om konkurransen ble avsluttet den 31. januar, fortsetter gjenvinningen av telyskopper. Arrangørene av Telysjakten oppfordrer barna til å fortsette jakten på telys og å forbli ivrige gjenvinnere. Nina Jensen har stor tro på at de vil fortsette med innsamlingen og levere telyskoppene til sitt lokale returpunkt for metallemballasje.

– Telysjakten har bidratt til å etablere en god rutine for innsamling av telyskopper som gjør det lettere for elevene og deres foreldre å fortsette resirkuleringen av metall. Barna har gjennom kampanjen lært at når vi gjenvinner aluminium, sparer vi både energi og CO2-utslipp, samtidig som vi tar vare på naturressursene våre. Med den kunnskapen har vi stor tro på at de vil fortsette med å være resirkuleringspoliti i hjemmet, sier Jensen.

----

For mer informasjon, vennligst kontakt:

IKEAs vakttelefon for presse, tlf: 994 84 950 / e-post: pressesenter@ikea.com
Generalsekretær i WWF, Nina Jensen på tlf: 99 16 96 94, eller e-post: njensen@wwf.no

Om Telysjakten

  • Kildesorteringen av brukte telys i Norge økte fra 24 prosent før Telysjakten startet i 2011, til 45 prosent ved avslutningen av runde to av Telysjakten i 2013.
  • Over 90 prosent av barna syns Telysjakten er morsom.
  • Hele 1 av 4 nordmenn har hørt om Telysjakten.
  • 80 prosent av lærerne har brukt telysjakten i undervisningen. De mener at Telysjakten har økt miljøbevisstheten hos elever og lærere, elevenes familier og lokalsamfunnet.
  • Resirkulering av aluminium trenger kun fem prosent av energien sammenlignet med ny produksjon, og aluminium kan gjenvinnes om igjen og om igjen uten at kvaliteten forringes.
  • Vinnerne av Telysjakten får en tur til Hydros resirkuleringsanlegg i Holmestrand hvor de får se hvordan aluminium gjenvinnes og blir støpt om til nye produkter.
  • Telysjakten ble gjennomført i perioden 1.november 2013 til 31.januar 2014.

Telysjakten som er en gjenvinningskonkurranse for barnehager og barneskoler som handler om innsamling av aluminium, og ble gjennomført for første gang i 2011. De brukte telysene samles inn og telles, for så å leveres til metallgjenvinning. Å konkurrere i å samle telyskopper er ikke bare en spennende lek, men også et enkelt tiltak med en konkret miljøgevinst. Jakten på telys er også ment som en døråpner inn mot miljø og gjenvinning som emne. Telyskopper er laget av aluminium, et av de mest gjenvinningsvennlige metallene som finnes, noe som gjør at aluminium kan gjenvinnes om og om igjen, uten at kvaliteten forringes.

WWF og IKEA har hatt et globalt samarbeid siden 2002, som omhandler samarbeid om ulike klimatiltak, ansvarlig skogforvaltning og bærekraftig bomullsproduksjon.

På telysjakten.no finner du en oversikt over alle vinnere

Om IKEA

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. IKEA-konsernet har i dag 345 varehus i 45 land, som sist år ble besøkt av 776 millioner mennesker. Nettsidene til IKEA ble sist år besøkt 1,1 milliarder ganger. I Norge har IKEA seks varehus; to i Oslo, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim og ett i Sørlandsparken. To nye varehus åpner i 2014/2015 i henholdsvis Ringsaker og på Danebo, på grensen mellom Sandefjord og Larvik. 2900 medarbeidere jobber i de norske varehusene.

Om WWF

WWF er blant verdens største miljøorganisasjoner. WWF-Norge ble stiftet i 1970. Vårt arbeid i Norge har som mål å beskytte og bevare naturverdiene og det biologiske mangfoldet i hav- og kystområder, på land og i ferskvann. Vi arbeider kontinuerlig for å forbedre norsk klima- og energipolitikk og vårt lovverk.

Lilla Dalsundsskolans tips för en lyckad insamling

Over 26 000 skoleelever deltok i Telsyjaktens forrige runde. Her er noen av deres tips til årets deltakere:

  • Engasjer lokalsamfunnet – få med restauranter, butikker eller borettslaget med på jakten. Be dem sette opp en eske, og avtal at dere kommer innom og tømmer f.eks. en gang i uken.
  • Rens telyskoppene for stearin og løsne vekeplaten hjemme. Da blir det mindre søl på skolen.
  • Bruk Telysjakten i skoletimen. Både regning, naturfag og formingsaktiviteter blir morsommere med telys!
  • Husk å registrere telysene på nettsiden underveis – da får dere diplomer!
  • Lag koselige turer ut av leveringen til returpunktet for glass og metall. Kanskje dere kan kontakte det nærmeste avfallsanlegg og be om en omvisning også?